Machu Picchu

Reissatessani Etelä Amerikassa osallistuin 3 päivän vaellukselle Machu Picchuun. Aivan uskomattoman hieno matka ja määränpää oli sitäkin hienompi! Reissu toteutettiin 6 kaverin, 12 kantajan, 1 kokin ja oppaan kanssa.

Tiedot

17.3 - 20.3.2017

Machu Picchu, Peru

32 km

Kirjoitus on kesken.

Vietin 2 kuukautta Etelä Amerikassa keväällä 2017 Embark Together nimisen porukan kanssa ja päädyin sitä kautta Limaan. Yhdessä 6 kaverin kanssa päätimme osallistua 4-päivän vaellukselle Macchu Picchuun. Tästä syntyi aivan uskomaton matka ja uusia hurjia kokemuksia jotka tulen muistamaan koko loppuelämäni ajan.

Vaellusreitti

Päivä #1: Limasta Cuscoon – 3000 metrin nousu

Cusco on lähin suurkaupunki Machu Picchua ja se sijaitsee noin 3000 metrin korkeudessa. On suositeltavaa saapua 2-3 päivää ennen vaelluksen alkua Cuscoon jotta elimistö tottuu korkeuseroon. Machu Picchun vaelluksen alkoi aikaisin perjantaina aamulla, joten me saavuimme Cuscoon keskiviikkona iltapäivällä.

Päivä #2: nopea reissu Rainbow Mountain:lle

Yleensä suositellaan että Machu Picchun vaellukselle ostallistuvien tulisi levätä Cuscossa ja tottua korkeuseroon. Emme ajatelleet että korkeus tuottaisi meille ongelmia, joten varasimme 2 kaverin kanssa päiväretken Rainbow Mountain vuorelle.

Ajattelimme että tämä olisi suhteellisen helppo keikka, hyppäämme aamulla bussiin, kävelemme pienen matkan ja ihmettelemme maisemia. Näin ei ollut.

Hyppäsimme bussiin klo 4 aamulla ja saavuimme perille klo 7 aikaan. Söimme pienen aamupalan, jonka jälkeen lähdimme kävelemään ylämäkeen huippua kohti.

Matka sen kuin jatkui ja mäet sen kuin jyrkkenivät. Matkaa 5200 metriä korkealle huipulle kertyi lopulta lähes 10 km (eli 10 km putkeen ylämäkeen kävelyä – 1100 metriä nousua). Tästä tuli siis yhteensä 20 km ja yli 6 tunnin vaellus.

Päivä #3: lähtö Ollaytantambasta

Vaellus Machu Picchuun alkoi muutaman tunnin bussimatkalla Cuscosta kylään nimeltä Ollaytantamba. Tapasimme oppaamme sekä kantajamme, ja teimme viime hetken säädöt varusteisiimme ennen lähtöä kohti Inca Trailia.

Tässä lista (tärkeimmistä) varusteista:

• Täytettävä vesipullo
  • Lippis
  • Merinovilla alusasu

Teltat, makuu-alustat ja makuupussit vuokrasimme matkanjärjestäjältä. Olin mielestäni varustautunut hyvin reissuun ja selvisin oikein hyvin. Osa porukasta käveli lenkkareissa ja käytti 2 euron sadeviittoja. Hekin selvisivät reissusta hengissä.

Ensimmäisenä päivänä kävelimme noin 11 km ja nousua tuli 500 metrin verran. Kun saavuimme leiripaikalle, joka sijaitsi maanviljelijäperheen takapihalla, oli ahkerat kantajamme jo pystyttäneet teltat puolestamme ja kokki valmisti illallista.

Päivä #4: Dead Woman’s pass

Ensimmäinen vaelluspäivä oli helppo. Toinen päivä oli huomattavasti rankempi. Kävelimme päivän aikana noin 12 km, mutta nousua tuli yli 1400 metriä. Nousimme ensin Dead Woman’s pass huipulle, joka on 4200 metrin korkeudessa, tulimme alas toiselta puolelta, jonka jälkeen nousimme takas ylös noin 3800 metrin korkeuteen.

Kävelyvauhtimme oli niin hyvä että päätimme rutistaa koko reissun 3 vaelluspäivään, vaikka olimme alunperin sopineet 4 vaelluspäivästä. Näin meille jäi ylimääräinen vapaapäivä jonka aikana pääsimme nauttimaan Aguas Calientes (kuumien lähteiden) lämmöstä ja ylimääräisestä turistipäivästä Machu Picchussa.

Päivä #5: saapuminen Machu Pichhuun

Saavuimme Machu Picchuun kolmantena vaelluspäivänä. Loppumatka oli melko kevyt. Matkaa kertyi taas noin 10 km verran, mutta nousuja ei enää ollut. Viimeisenä koetuksena oli ”Gringo Killer” rappuset – noin 40 pystysuora askelta.

Tulimme Sun Gate:n (Inti Punku) kautta ja olimme äärimmäisen onnekkaita että pilvet katosivat samalla hetkellä kun saavuimme portille ja pystyimme ihailemaan Machu Picchun kauneutta korkealta vuoren rinteeltä.

Vietimme hetken Machu Picchussa ottaen kuvia ja ihaillessa maisemia, jonka jälkeen otimme bussin alas kylään ja lähdimme rentoutumaan Aguas Calientes kylpylään.

Päivä #6: turistipäivä Machu Picchussa

Koska kävelimme 4-päivän reitin jo 3 päivässä, jäi meille ylimääräinen päivä käytettäväksi. Oppaamme vei meidät uudellen Machu Picchuun (bussilla tällä kertaa) ja piti meille opastetun kierroksen. Opimme paljon Inkojen tavoista ja kulttuurista, oli oikein mielenkiintoista kuunnella miten Inkat elivät.

Vinkkejä ja kokemuksia matkan varrelta

Ajattelin jakaa muutamia vinkkejä ja omia kokemuksia matkalta, joista voisi olla hyötyä sinulle joka suunnittelet vaellusta Machu Picchuun.

Ajankohta

Mikäli haluat nauttia aurinkoisista keleistä, kannattaa matka sijoittaa kesälle. Mutta tällöin on myös eniten ihmisiä liikkeellä. Me vaelsimme rainy seasonin aikana (maaliskuussa), jolloin ihmisiä on vähemmän – mutta myös ilmat ovat huonommat. Aurinko paistoi silti suurimman osan ajasta reissullamme, näimme ainoastaan muutaman pienen sadekuuron.

Sadekauden aikana lämpötila on päivällä noin 15-20 astetta ja laskee yöllä vain muutamaan asteeseen – joten lämmin makuupussi ja pyjama on hyvä olla mukana iltaa ja yötä varten.

Varusteet

Varusteet riippuvat täysin siitä kuinka monen päivän vaellukselle lähdet. Tietääkseni on olemassa 2, 3, 4 ja 5 päivän vaelluksia Machu Picchuun.

Itse pakkaisin ainakin nämä varusteet:

• vaelluskengät tai hyvät lenkkarit,
  • sandaalit oleskelua varten,
  • sadetakki,
  • pitkät ja lyhyet vaellushousut,
  • lippis tai aurinkohattu,
  • hyttysmyrkky,
  • aurinkorasva,
  • täytettävä vesipullo,
  • vessapaperi ja muut toilettitarvikkeet,
  • lämmin aluskerros ja villapaita tai fleecetakki iltaa varten.

Varaudu siihen että et pysty kuivaamaan varusteitasi lainkaan koko vaelluksen aikana, ellei aurinko satu paistamaan juuri sopivasti kun pidätte taukoa. Pieniä vaatekappaleita voi tietenkin kuivata makuupussin sisällä yöllä.

Ruokaa sinun ei tarvitse pakata mukaan mikäli se sisältyy matkatoimiston palveluihin. Reitin varrella on useita pieniä kioskeja joista voi ostaa juomia ja pientä syötävää mikäli nälkä iskee kesken kävelyn.

Yöpyminen

Me yövyimme teltoissa, matkan varrella on useita telttapaikkoja joihin kantajat pystyttävät leirin. Teltat olivat hyväkuntoisia ja erittäin tilavia. Nukuimme kahden hengen teltoissa, mutta niihin olisi helposti mahtunut kolmaskin henkilö.

Olen kuullut että matkan varrella on myös mahdollista asua hostelleissa.

Matkan varaaminen – opas, kokki ja kantajat

Sinun täytyy varata matka jonkin matkatoimiston kautta, liikkuminen Inca Traililla yksin ilman opasta on kiellettyä. Me varasimme matkan Valencia Travelsin kautta ja voin lämpimästi suositella heitä kaikille.

Matkatoimisto hoitaa kaikki lupa-asiat, ruoat, teltat, makuupussit, makuu-alustat, ruokailu-astiat ja niin edelleen. He varaavat usein noin 2 kantajaa per osallistuja, pääasiassa kantajat kuljettavat telttoja yms. yhteisiä välineitä. Voit myös palkata itsellesi kantajan mikäli et halua kantaa reppuasi itse. Tämä maksaa noin 100 PEN per 8 kg per päivä.

Hinta – mitä vaellus maksaa kaiken kaikkiaan

Vaelluksesta tulee yllättävän kallis loppupeleissä koska pieniä kuluja syntyy kokoajan lisää ja lisää. Tässä suuntaa antava laskelma omista kuluistani.

• Matkatoimiston hinta per henkilö – 700 €
  • Lennot Lima – Cusco – Lima 100 €
  • Makuupussin vuokra – 30 €
  • Aguas Calientes – 10 €
  • Yö Machu Picchun kylässä – 20 €
  • Juomarahat (opas, kokki, kantajat) – 100 €
  • Bussi edestakaisin Machu Picchuun – 20 €

Miten päästä Machu Picchuun Limasta?

Lennä Cuscoon (noin tunnin lento) muutama päivä ennen vaelluksen alkua jotta voit rauhassa totutella korkeuseroon. Cuscosta pääsee joko bussilla tai junalla Inka Trailin aloituspisteeseen. Matkatoimisto järjestää usein tämän kyydin omalla minibussillaan.

Machu Picchun kylästä kulkee juna, jolla pääsee Ollantayamboon, josta kulkee busseja ja takseja takaisin Cuscoon. Tämäkin kyyti kannattaa varata matkatoimiston kautta.